Ernest Cline „Valmistub esimene mängija"

Too raamat sai mulle üsna ootamatult pihku surutud, kui viimati oma sõbranna pool ööbisin. Tema raamaturiiulilt ei jõudnud see raamat minu kätte mitte ainult sõbra sooja soovituse, vaid ka mu enese kasvava huvi tolle romaani vastu, millest olin nii paljusid oma tuttavaid juba üsna suure elevusega kuulnud rääkivat.

Seda raamatut lugedes panin tähele huvitavat asjaolu: kui keegi nägi, et ma olin süvenenud raamatusse, millel pealkirjaks „Valmistub esimene mängija", tundis pea igaüks suurt soovi minuga kohe vestlusesse langeda samanimelise filmi üle, mis raamatu põhjal valminud. Õnnetuseks ei ole mina aga säärast filmi veel nägema juhtunud ning ei osanud seepärast suuremat kaasa rääkida, kuid noogutasin rõhutatult kaasa, kui vestluskaasalne süžeed kiitma hakkas. See oli tõesti hea raamat, millesse süvenenult veetsin tunde, ilma et oleksin märganud, mis minu ümber toimub. Mitmete agarate soovituste kohaselt peaksin varsti-varsti ära vaatama ka selle paljukiidetud filmi.

Raamatu tegevus algab aastal 2045, mil maailma majandus ja inimtsivilisatsioongi on alla käinud ning kõikjal valitseb laastav energiakriis. Selle eest pakku põgenemiseks on inimesed, täpsemalt kuulus arvutimängudisainer nimega James Halliday, loonud virtuaaluniversumi nimega OASIS, mis asendab ka internetti ning üleüldse kogu inimeste igapäevasuhtlust. Ka suur osa koolidest on kolinud tollele virtuaalsele platvormile. On saanud tavaliseks, et inimesed panevad hommikul esimese asjana peale ärkamist ette virtuaalreaalsusprillid ning kätte spetsiaalsed tunnetuskindad ning lülitavad end päriselust välja, sukeldudes pea ees utoopilisse maailmasse, kus igaüks võib olla ükskõik milline ning teha oma soovide ja oskuste järgi ükskõik mida. Oma oskusi ja teadmisi rakendavad inimesed peamiselt aga nn lihavõttemuna otsimiseks, mis kujutab endast platvormi looja, äsja hinge heitnud Halliday kogu maiset varandust, mille ta peitis kuhugi OASISesse, et kõige osavam mütt ehk münakütt võiks selle leida ning testamendi järgi pärida kogu mehe varanduse. Loo peategelane on Wade aka Parzival, kes selle teekonna käsile võtab, võisteldes samal ajal õela suurkorporatsiooniga IOI, kes võidu korral hävitaks kogu senise hea ja vaba OASISE.

Kuigi ma arvuti - ja tehnikamaailmast suuremat ei tea, kui mulle just vaja on, ei tundunud ma end tolle raamatu seltsis üldsegi võõra või kohatuna, kuigi ma suure osa ajast ei saanud täpselt viidetest ning märgetest aru. Suur arvutimängur ma ka olnud pole, kuid leidsin, et oma põhilise teadmisega, et neis mängudes peab tihtipeale kolle tapma või nende eest põgenema, sain suure pildi kohe alguses ette. Tõtt öelda hämmastas mind raamatu detailsus, milles leidus minu silma jaoks üsna üksikasjalikke seletusi ja kirjeldusi kogu arvutitehnika arengust alates 1980ndatest aastatest kuni raamatu kaasajani välja. Nimetatud oli palju popkultuuri kuuluvaid ja väga tuntud ning armastatud arvutimänge, raamatuid, filme ja muusikatki, kusjuures see info oli esitatud väga asjakohaselt ning põhjalikult, nimetades isegi kõigi väljastamisaegu. See põhjendatud täpsus ja detailsus meeldis mulle väga.

Üsna huvitav on ikka siin ja seal tõgitud raamatutes leida huvitavaid tõlkelahendusi, mille peale ehk ise ei olekski tulnud. Üks selline oli raamatus „lihavõttemuna", mis originaalis oli olnud kirjas ilmselt kui easter egg, mis otsatõlkes tähendabki lihavõttemuna. Raamatu originaalkellde sobib see hästi, kuna otsitav aare ongi justnimelt muna. Inglise keeles on sellel sõnaühendil aga ka teistsugune tähendus, mis viitab ootamatule või peidetud funktsioonile arvutitarkvaras või siis lihtsalt mängus, filmis raamatus jne, mille avastamine võib tihtipeale kahe silma vahele jääda. Kuna raamatus pidi nn muna leidmiseks läbima palju süsteemi salauksi, töötas easter egg originaalis lausa ideaalse väljendina. Eesti keeles jäi lihavõttemuna aga natukene minu jaoks lohisema ning leian, et tausta teadmata võiks selline tõlge väga kohatult mõjuda. Ise oleksin siis muna ehk pigem juba lihtsalt kuldmunaks nimetanud, millel on iseenesest juba salajane, haruldane, väärtuslik ja muinasjuttudest tulenev ihaldusväärne maik küljes.

Loed lehekülje - ei saa arugi, kui üks riiulitäis sest sai!

Kommentaarid

Populaarsed postitused