Leigh Bardugo „Vareste kuus"

Suurte ja mahukate raamatute lugemine võib esmalt tunduda üsna himutav ja näida väga suure pühenumusena. Nojah, ei saa salata, et mida rohkem lehekülgi kaante vahele tipitud on, seda kauem aega võtab ka nende lugemine, kuid see ei saa lugevaks faktoriks, kui raamatu süžee on väga köitev. Ning seda Leigh Bardugo „Vareste kuus" just oligi!

Ma olin juba ammu näinud seda raamatut kõikjal reklaamitavat ning olin kuulnud nii palju inimesi sellest rääkivat, et ei saanudki teisiti eeldada, kui et see raamat peab ikka väga hea olema. Minu isiklikud ootused said igatahes kinnitatud! Kui ma raamatu kätte sain, ehmatasingi ma raamatu suure formaadi ja paksu köite peale esialgu päris ära, nii nagu alguses kirjeldasin, kuid sellele vaatamata ei kõhelnud ma vajadusel kasvõi nädalaks oma õhtuid kinni panemast, et seda paljukiidetud romaani ise oma silmaga lugeda.

Nagu näha, ei olnudki vaja tervet nädalat, et end sellest raamatust läbi närida - leheküljed justkui lendasid mööda! Leidsin hiljem, et vaid kõige esimene, ehk kaks esimest peatükki tuli lugeda rahulikumalt ja süvenenumalt, kuna nagu iga uue kätte võetud teose puhul, nii ka selles romaanis paisatakse lugejale kõigepealt ette tohutu hulk informatsiooni tolle maailma ja tegelaste kohta, mis tuleb endale enne loo arenema hakkamist selgeks teha. See osa läbitud, läks kogu edasine lugu nagu lepase reega.

„Vareste kuus" oli minu jaoks selline romaan, mis on kahtlemata küll fantastiline ilukirjandus, kuid siiski sisaldab endas olulisi tõdesid ka meie enda maailma kohta. Raamatus on tähtsal kohal teemad nagu võim, vara, sotsiaalne seisus ja sünnijärgne positsioon. Rabava detailsusega oskab kirjanik seletada kõrgete valitsusastuste tööd ning süsteemi, samuti ülemaailmsete kaubandusvõrkude toimimist ning seda, kuidas need omakorda aktsiate hindu mõjutavad. See oli minu jaoks raamat, millest õppisin väga palju, ilma et oleksin selle omale eesmärgiks seadnud. Eks selline õppimine olegi see kõige tõhusam meetod.

„Vareste kuus", sisaldades kõike seda, mida ülalpool sai mainitud, näis mulle kokkuvõttes siiski hoopis täiskasvanutele suunitletud romaaniga, mitte noortekirjandusena, mille sildi all seda müüakse. Raamatu peategelased on märkimisväärselt osavad kurjategijad: vargad, salakuulajad petturid, salakaubitsejad, mõrvarid. Neil on peenusteni lihvitud oskused, mida üks tavaline inimene ei suudaks omale ettegi kujutada. Sellele lisaks on nad ka osavad strateegid. Nende maailmataju ja laiaulatuslikke teadmisi ei omistaks eluilmaski 16- ja 17-aastastele noortele, kui vanad neid raamatus öeldakse olevat. Jääb pigem mulje, et raamat oli juba valmis kirjutatud kui tavaline täiskasvanute fantaasiaromaan, kuid siis anti kirjastusest autorile teada, et noorteromaanid müüvad paremini ning suurema kasumi ajel tehti tegelased kiire parandusega nii 20 aastat nooremks, kusjuures kõik ülejäänu säilis muutumatuna. Kuid tegelaste tegudele mittevastav vanus oli ainus asi, mis mulle teose puhul ka pinnuks silma jäi.

Mulle väga meeldib lugeda tarkadest karakteritest, kes on justkui sellised teadjamehed, kellel on alati tarkusetera või paar varukas tagavaraks. Sellepärast meeldivad mulle ka sellised tegelased nagu Hercule Poirot, Sherlock Holmes, Albus Dumbledore ja miks mitte lisada siia ka Anthony Lockwood „Kisendavast trepist". Oma peas  lisan sellesse nimekirja ka Kaz Brekkeri, kel on alati trikk või paar tagavaraks. Tema tarkused peituvad tegudes ning on selle võrra veel jahmatavamad. Lugemise jooksul olid tema teod ja väljaütlemised minu jaoks kõige põnevamad ning tema vaatenurgast jutustatud osad kõige põnevamad. Kaz oli vaatamata oma julmusele kindlasti üks mu lemmiktegelasi teoses.

„Vareste kuus on mahukas teos, mis kätkeb endas nii paljut. Ma nautisin tohutult seda autori loodud maailma, millesse ta on osavalt põiminud nii paljut meie endi igapäevasest maailmakorraldusest. Ta on välja mõelnud täiesti uue maailma, mis oma jumalate, ühiskonna toimimise, väärtushinnangute ja puhta inimloomuse poolest on siiski meie omale nii sarnane. Eriti need välja mõeldud vanasõnad, mis kummagi maailma puhul nii tabavad olid!

Loed lehekülje - ei saa arugi, kui üks riiulitäis sest sai!

Kommentaarid

Populaarsed postitused